Засади трансформації СБУ
СБУ будує нову і сучасну модель державної безпеки, базуючись на понад 30-річному досвіду роботи. У тому числі враховуючи компетенції та навички, здобуті у ході 10-річної боротьби з російською гібридною та збройною агресією проти України, революційні зміни у військових та інформаційних технологіях, удосконалення законодавства, положення міжнародних безпекових договорів, зміни глобального безпекового середовища та заходи у межах європейської та євроатлантичної інтеграції.
Найбільшою загрозою суверенітету, конституційному ладу й територіальній цілісності України залишається агресивна війна, яка ведеться російською федерацією за підтримки її союзників. В умовах повномасштабного вторгнення Служба безпеки України стала однією з ключових безпекових структур, які дають відсіч російській збройній агресії. СБУ ефективно працює безпосередньо на лінії бойового зіткнення, проводить складні спецоперації в глибокому тилу ворога, а також знешкоджує ворожу агентуру всередині країни.
Співробітники СБУ роблять все можливе для звільнення тимчасово окупованих українських територій від ворога, ефективного знищення його ресурсів для ведення війни, нейтралізації шпигунів та агентури, притягнення до відповідальності зрадників, колаборантів і воєнних злочинців. Особлива увага приділяється протидії диверсіям, тероризму, інформаційним та кібератакам, захисту оборонно-промислового комплексу, об’єктів критичної інфраструктури, ланцюгів постачання від можливих терористичних посягань, охороні державної таємниці. Окрім цього, співробітники Служби на постійній основі інтегрують інновації в оперативно-бойову діяльність, удосконалюють ресурсне забезпечення та налагоджують взаємодію і координацію з іншими складовими сектору безпеки і оборони та безпековими інституціями країн-партнерів під час проведення спільних операцій.
«За час повномасштабної війни Служба безпеки України довела, що здатна бути такою, якою її хоче бачити народ України, – ефективною, потужною, бойовою. Вона не лише стала важливою складовою Сил оборони і безпеки, але й вибудувала надійну систему захисту нашої держави від російських спецслужб. І попри всі спроби ворога використати свою агентуру, колаборантів чи дестабілізувати ситуацію в нашій країні, СБУ вчасно протидіє і, що навіть більш важливо, діє на випередження», – так оцінює діяльність спецслужби Президент України Володимир Зеленський.
«Війна кардинально змінила підходи до державної безпеки. Сильна СБУ сьогодні – одна з важливих передумов для Перемоги України. Наше завдання – протидіяти росії комплексно і системно. І в нас це добре виходить, поки Парламент шукає оптимальну модель реформи СБУ з урахуванням реалій воєнного часу», – зазначає Голова СБУ генерал-лейтенант Василь Малюк.
Сьогодні ОСНОВНІ НАПРЯМИ ТРАНСФОРМАЦІЇ СБУ передбачені такими документами:
- Комплексним стратегічним планом реформування органів правопорядку як частини сектору безпеки і оборони України на 2023 – 2027 роки та урядовим планом, спрямованим на його виконання;
- Дорожньою картою з питань верховенства права;
- Дорожньою картою взаємосумісності Україна-НАТО Комплексного пакета допомоги НАТО Україні – вимоги до взаємосумісності з НАТО;
- Стратегією розвитку Служби безпеки України на 2025 - 2030 роки.
Високу ефективність СБУ під час війни забезпечує низка факторів. Насамперед професійність і патріотизм співробітників Служби, які стали на захист країни і воюють на найгарячіших напрямках, а також проактивне й скоординоване стратегічне керівництво та належне матеріально-технічне забезпечення, яке дає змогу виконувати завдання на високому рівні. Важливу роль відіграють розробка та впровадження необхідних законодавчих змін у сфері забезпечення національної безпеки. Послідовні зміни у законодавчому врегулюванні діяльності СБУ, спрямовані на системну переорієнтацію діяльності спецслужби – саме протидію загрозам державній безпеці, застосування в її діяльності ризик-орієнтованого підходу.
В умовах зміни характеру ведення сучасної війни, необхідності посилення національної безпеки ПАРЛАМЕНТОМ УКРАЇНИ РЕАЛІЗОВАНІ ЗМІНИ, якими:
у сфері проведення бойових операцій
- СБУ визначено одним із суб’єктів державної авіації;
- СБУ надано право використовувати безпілотні системи (повітряні, водні, підводні та наземні), а також використовувати засоби, призначені для протидії безпілотним повітряним суднам, зокрема з метою захисту об’єктів критичної інфраструктури, запобігання вчиненню та припинення терористичних актів;
- збільшено чисельність ЦСО «А» для підвищення ефективності у зв’язку з участю у відсічі й стримуванні збройної агресії проти України;
у сфері боротьби з тероризмом
- СБУ визначено контактним пунктом з обміну інформацією про терористів, конкретизовано повноваження СБУ, АТЦ при СБУ та інших суб’єктів боротьби з тероризмом;
- АТЦ при СБУ визначено національним координатором виконання резолюцій Ради Безпеки ООН щодо протидії тероризму;
- надано повноваження АТЦ при СБУ та суб’єктам боротьби з тероризмом отримувати та використовувати інформацію про пасажирів (API/PNR) з метою протидії переміщенням терористів;
- СБУ формує та веде перелік терористичних організацій (груп);
у сфері забезпечення інформаційної безпеки та кібербезпеки
- посилено спроможності та уточнено завдання СБУ щодо забезпечення кібербезпеки та реагування на кіберінциденти та кібератаки; боротьби з кібертероризмом, кібердиверсіями та кібершпигунством;
- Ситуаційний центр забезпечення кібербезпеки СБУ визначено як складову забезпечення національної системи реагування на кіберінциденти, кібератаки, кіберзагрози;
- створено 19 регіональних ситуаційних центрів для ефективного забезпечення кібербезпеки та інформаційної безпеки держави;
у сфері захисту критичної інфраструктури
- СБУ визначено одним із суб'єктів національної системи захисту критичної інфраструктури, у тому числі з питань кіберзахисту;
у сфері охорони державної таємниці
- до державної таємниці віднесено інформацію про організацію, зміст, стан і плани забезпечення захисту об’єктів критичної інфраструктури І та ІІ категорії критичності (загальнодержавного та регіонального значення) та про створення матеріально-технічного резерву для реагування на кризові ситуації та ліквідації їх наслідків на об’єктах критичної інфраструктури;
у сфері прийняття нормативно-правових актів, що стосуються діяльності СБУ
- в інтересах регулювання окремих питань у боротьби з тероризмом, охорони державної таємниці, соціально-правового захисту військовослужбовців СБУ надано право розробляти та вносити на розгляд Президенту України та Кабінету Міністрів України проєкти їх актів з питань, що стосуються діяльності СБУ;
у сфері досудового розслідування
- розслідує кримінальні провадження за ознаками колабораційної діяльності, пособництва державі-агресору та злочини проти людяності, за які була встановлена кримінальна відповідальність.
За результатами законодавчих змін у межах європейської та євроатлантичної інтеграції України СБУ передала функції із виявлення та розслідування економічних і корупційних злочинів іншим уповноваженим органам. У разі отримання Службою безпеки під час контррозвідувального забезпечення даних про ознаки таких правопорушень, інформація невідкладно передається до БЕБ, НАБУ, ДБР, Національній поліції – відповідно до їх компетенції.
Злочини, віднесені до підслідності Служби безпеки України, є найнебезпечнішими та мають свою специфіку. Це злочини проти основ національної та державної безпеки, злочини проти миру, безпеки людства та міжнародного правопорядку, тероризму, а також у сфері охорони державної таємниці.
ПІДГОТОВКА ОСОБОВОГО СКЛАДУ
Високий професіоналізм дозволяє співробітникам СБУ виконувати надскладні бойові завдання та унікальні спецоперації.
Особливе місце займає підготовка новобранців до служби в Центрі спеціальних операцій «А» (більш відомому як «Альфа СБУ»). Під керівництвом інструкторів-ветеранів бойових дій рекрути здобувають цінний практичний досвід та постійно відточують свої професійні навички, які необхідні для ефективного виконання реальних бойових завдань.
Відомчі освітні заклади СБУ постійно вдосконалюють навчальні програми, за якими співробітники опановують нові знання та навички, використовуючи при цьому кращі практики провідних спецслужб країн світу та унікальний практичний досвід, здобутий підрозділами СБУ в умовах війни.
Зокрема, запроваджено підготовку операторів БпЛА, викладання методології проведення розвідки з відкритих джерел ОSІNТ, здійснення фінансових розслідувань в інтересах забезпечення санкційної політики та протидії фінансуванню тероризму, зокрема й злочинів із використанням віртуальних активів, сучасних інструментів протидії та боротьби з тероризмом та диверсіями, основи стратегічних комунікацій, підвищення кваліфікації поліграфологів тощо.
Представники науково-педагогічного складу Національної академії СБУ вивчають освітні підходи Північноатлантичного Альянсу, кращі практики та методологію викладання в галузі безпеки й оборони за програмою NATO DEEP – проходять Програму з підготовки майстрів-інструкторів, а також дистанційне навчання на онлайн-платформі; підвищують якість освіти, адаптують навчальні програми до принципів НАТО-ЄС та національних стратегічних документів.
ПРОФЕСІОНАЛІЗМ І ДОБРОЧЕСНІСТЬ
СБУ кардинально змінила засади кадрової політики: посилила підрозділ внутрішньої безпеки та очистила свої лави від російських агентів і зрадників. Ці важливі для Служби безпеки завдання координував особисто Голова СБУ Василь Малюк. Вказана робота є постійною.
Також Служба підвищила вимоги до кандидатів на службу та чинних співробітників, впроваджує сучасні методики неупередженої, всебічної й об'єктивної оцінки їх роботи.
З цією метою Служба безпеки оновила Правила професійної етики та доброчесності, а також розробила Порядок проведення атестування співробітників СБУ, затвердила Концепцію кадрової політики в Службі безпеки України на період до 2028 року та Антикорупційну програму 2025-2027 рр. При розробці цих документів враховано практичні рекомендації NATO Building Integrity з питань управління персоналом, зміцнення доброчесності, прозорості та підзвітності, зменшення ризиків корупції в секторі безпеки.
ПРІОРИТЕТИ І ЗАВДАННЯ
З урахуванням усіх геополітичних обставин Україні потрібна дієва та ефективна спецслужба, наділена необхідними інструментами, механізмами й ресурсами.
ЗАВДЯКИ ВПРОВАДЖЕННЮ СТРАТЕГІЇ РОЗВИТКУ СЛУЖБИ БЕЗПЕКИ УКРАЇНИ НА 2025-2030 РОКИ СЛУЖБА БЕЗПЕКИ УКРАЇНИ стане сучасною та ефективною національною спеціальною службою, яка:
- зосереджена на виконанні завдань за такими напрямами діяльності:
- контррозвідка;
- виконання спеціальних та бойових завдань;
- захист національної державності;
- боротьба з тероризмом та протидія його фінансуванню;
- контррозвідувальне забезпечення інформаційної безпеки та кібербезпеки держави;
- контррозвідувальне забезпечення критичної інфраструктури та ланцюгів постачання, оборонного і науково-технічного потенціалу;
- охорона державної таємниці;
- інформаційно-аналітична робота;
- розслідування злочинів відповідно до компетенції;
- посилить ефективність як бойова складова сил безпеки і оборони, яка має функції, повноваження, сучасний інструментарій та ресурси для своєчасного виявлення та ефективного реагування на виклики і загрози державній безпеці;
- застосовуватиме в діяльності ризик-орієнтовані підходи, формує організаційно-штатну структуру з урахуванням безпекової ситуації та ресурсів;
- використовуватиме сучасні стратегічні, зовнішні та внутрішні комунікації, має ефективну систему внутрішнього контролю та антикорупційну програму;
- трансформується на політично нейтральну та незалежну спецслужбу, яка користується довірою та авторитетом в українському суспільстві;
- перебуватиме під прозорим цивільним демократичним контролем;
- ефективно обмінюватиметься інформацією та координуватиме спільні дії, у тому числі через визначені механізми взаємодії між Україною та країнами-партнерами;
- використовуватиме осучаснену систему управління людськими ресурсами.